KUALA LUMPUR: Bank Rakyat menawarkan bantuan khas banjir merangkumi kemudahan moratorium sehingga enam bulan kepada pelanggan, individu dan perniagaan yang terjejas bencana banjir di Sabah membabitkan empat daerah termasuk Penampang, Putatan, Tuaran dan Tamparuli.
Ketua Pegawai Eksekutif Bank Rakyat, Datuk Dr. Mohammad Hanis Osman dalam satu kenyataan berkata, sebagai sebuah institusi kewangan Islam yang prihatin, Bank Rakyat terpanggil untuk mengurangkan bebanan dan kesulitan yang dihadapi pelanggannya.
Katanya, Bank Rakyat juga berharap agar kemudahan moratorium ini mampu memberi kelegaan kepada mereka yang terjejas.
“Langkah proaktif yang diambil oleh Bank Rakyat ini amat bertepatan dengan nilai keprihatinan dan ihsan dalam konsep Malaysia Madani bertujuan untuk mengurangkan beban kewangan dan komitmen yang ditanggung pelanggan dalam waktu yang mencabar ini.
“Pelanggan yang menghadapi kesukaran untuk membuat ansuran bayaran pembiayaan bagi produk yang dilanggan boleh memohon bantuan moratorium ini.
“Ini termasuk produk Pembiayaan Peribadi-i, Pembiayaan Perumahan-i, Pembiayaan Kenderaan-i, Sewa Beli Kenderaan-i, Pembiayaan Pendidikan-i,Pembiayaan Mikro-i dan Pajak Gadai-i,” katanya.
Mohammad Hanis berkata, pelanggan yang terjejas boleh memohon menerusi e-mel bantuanbanjir@bankrakyat.com.my dengan menyertakan nama penuh, nombor kad pengenalan, alamat terjejas, nombor telefon bimbit untuk dihubungi, jenis pembiayaan serta salinan bil utiliti yang mengesahkan alamat pelanggan.
“Pelanggan perniagaan juga boleh terus mengunjungi Pusat Perbankan Perniagaan (BBC)berhampiran bagi mendapatkan bantuan.
“Untuk maklumat lanjut, pelanggan boleh melayari laman web rasmi Bank Rakyat di www.bankrakyat.com.my, hubungi Pusat Panggilan di talian 1300 800 800 dan mengunjungi cawangan Bank Rakyat atau Susulan Berpusat (SB) yang berdekatan selain mengikuti media sosial rasmi Bank Rakyat bagi mendapatkan maklumat dari semasa ke semasa,” katanya.