RM19 juta diperuntukkan oleh SME Bank kepada 26 usahawan di Sabah – Ewon

Date:

KOTA KINABALU: SME Bank satu daripada agensi Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) meluluskan 26 permohonan melibatkan pembiayaan RM19 juta kepada usahawan perusahaan, mikro kecil dan sederhana (PMKS) di Sabah, setakat Mac tahun ini.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Ewon Benedick berkata, pada tahun lepas SME Bank telah meluluskan pembiayaan kepada 118 usahawan PMKS di Sabah melibatkan pembiayaan sebanyak RM162 juta.

“Saya percaya sebahagian daripada kejayaan SME Bank melahirkan ramai usahawan PMKS di Sabah, hasil daripada program-program Jom Xcess yang diadakan pada tahun lepas.

“Program Jom Xcess peringkat Wilayah Sabah ini bertujuan menghebahkan program-program pembiayaan dan program latihan keusahawanan yang disediakan SME Bank dan anak syarikat iaitu CEDAR.

“Selain itu ia juga bertujuan membantu mengukuhkan ekosistem ekonomi Sabah,” katanya ketika ditemui pemberita selepas merasmikan Program Jom Xcess SME Bank Pusat Wilayah Sabah, di Pasific Sutera Hotel, di sini, hari ini.

Turut hadir Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Zamri Salleh, Pengerusi SME Bank Dato’Muslim Hussain, Presiden Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif SME Bank Datuk Wira Aria Putera Ismail.

Pada majlis itu Ewon menyampaikan sumbangan sebanyak RM420,000 daripada SME Bank untuk pembangunan 30 usahawan asnaf di di Sabah.

Ewon berkata, secara keseluruhannya SME Bank membantu seramai 449 usahawan asnaf di seluruh negara dan daripada jumlah itu seramai 42 orang di Sabah.

“Ini menunjukkan SME Bank bukan hanya membangunkan usahawan kecil dan sederhana tetapi juga membangunkan usahawan asnaf B40 supaya mereka ini daripada penerima zakat kepada penyumbang zakat apabila dibangunkan melalui program I-Tekad oleh SME Bank,” katanya.

Turut disampaikan pada majlis itu, penghargaan kepada pelanggan SME Bank. Penerima itu ialah Rosmie Snack Industri Sdn.Bhd.

Rosmie adalah peserta Program Eksport Perniagaan(BEP) dan telah berjaya menembusi pasaran Jepun dan Brunei pada 2023. Beliau mendapat peningkatan jualan sebanyak 23 peratus bagi tahun 2023 berbanding tahun 2022

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Related articles

Bila Pendidikan Hilang Jiwa

Kita sedang menyaksikan zaman di mana sekolah tidak lagi menjadi tempat paling selamat di dunia seorang anak.
 Dulu,...

“Sabah for Sabahans” Antara Slogan, Identiti dan Tuntutan Menjelang PRN 2025

Pengenalan: Dari Slogan ke Isyarat Politik Menjelang Pilihan Raya Negeri Sabah ke-17 (PRN Sabah 2025), slogan “Sabah for Sabahans”...

Belanjawan MADANI 2026: Sabah Dihargai, Sabah Dibangunkan

Ada sesuatu yang berbeza dalam Belanjawan MADANI 2026.Kali ini, bukan sekadar deretan angka yang dibacakan di Parlimen —...

Diplomasi Malaysia di antara Hikmah dan Perjuangan Gaza

Dalam kehangatan isu Gaza dan kezaliman rejim Zionis yang tidak berkesudahan, Malaysia sekali lagi tampil memainkan peranan penting...
Exit mobile version